-----------------------------------------------------------------------------
BBCBBS emulatie - Bulletin 2
-----------------------------------------------------------------------------
Uit Oogpunt Van De Sysop
(uit: PC Telecommunications by John Dvorak)
vertaling: Roderick Wahr / AMSTERDAM SuperBBS 4U (2:280/209)
Berichten:
----------
"Wat is er gebeurd met de COMMUNICATIE in telecommunicatie? Is
dit het resultaat van het Computer Tijdperk, dat mensen niet
met elkaar praten of communiceren? Zijn wij zo totaal een met
onze apparatuur dat we MENSEN uitsluiten? Als dat zo is, dan
zijn Orwell's voorspellingen tam in vergelijking met de werke-
lijkheid."
Sommige sysops voelen zich zo, maar wij hebben ervaren dat
eerste klas BBSsen met honderden megabytes aan bestanden
aktieve berichten sekties hebben. Een BBS, zoals een club, TV
programma, boek of blad, kan populair zijn of een "gat". Soms
is het een funktie van nabije BBSsen.
De breedte van bellers kan eveneens de kwaliteit van een BBS
beinvloeden. Sysops die "chatten" en/of boodschappen achter-
laten voor gebruikers lijken de beste boards te hebben. Vele
sysops van meer populaire BBSsen delen het management van hun
board met de gebruikers!
HACKERS!
--------
"Do you have a logon code for this system (Y/N) ==> Y <=="
"What is your account number? 775"
"What is your logon code? PASSWORD"
"INVALID LOGON CODE"
"Do you have a logon code for this system (Y/N) ==> Y <=="
"What is your account number? 305"
"What is your logon code? PASSWORD"
et cetera, ad infinitum et ad nauseam.
"Hackers. Tenminste dat denken ze. Vandalen, ongedierte, ja.
Hackers? Waren ze maar zo talentvol en toegewijd. Waarom deze
gecomputeriseerde delinquenten zo'n genoegen scheppen in het
proberen bij bulletin boards in te breken? Realiseren ze zich
niet dat sysops gewone mensen zijn die proberen plezier te
vinden in hun hobby? Waarom bij mij? Ik geef een boel tijd en
geld uit om te proberen mensen een gratis dienst te bewijzen
en ze proberen het voor iedereen te verpesten. Als ze in het
systeem willen inloggen hoeven ze alleen maar een aanvraag te
doen. Waarom het leven van iedereen moeilijk maken? Laat me
met rust. Val CompuServe maar lastig."
In een BBS inbreken is fout. Niet doen. OK? Als je toch pro-
beert in een BBS in te loggen zonder gebruikers ID, wees dan
geen mispunt of veroorzaak geen schade! Bij gebruik van BBSsen
zullen sommige sysops je toelaten om te proberen je toegangs-
rechten te overschrijden zodat je de toegangsniveau's en
beveiliging kunt begrijpen. Bevredig je nieuwsgierigheid. Een
parallel van BBS beveiliging is een "gesloten deur". Misschien
heb je op een goede dag de behoefte om te zien of een deur
gesloten is. Het is waarschijnlijk prima om te proberen aan de
deurknop te draaien, maar gooi het raam van je lokale bank
niet in om te kijken of het alarm werkt.
Wat De Sysop Ziet:
------------------
Een Beller logt in en laat een E-Mail voor een vriend achter.
Regels vullen alleen het halve scherm. Hij gebruikt waar-
schijnlijk een Commodore 64. Hij gaat naar de File transfer
sectie, en kiest UltraTerm protocol, kiest een bestand dat
aangeeft dat het een TRS-80 programma is. BBS gaat over tot
verzenden, hij bedenkt dat hij ergens is waar hij niet wil
zijn en dropt de carrier.
Gebruik het (G)oodbye commando en log korrekt af. Tegenwoordig
kunnen BBS systemen makkelijk resetten en hebben speciale
"event" programma's om "hang-ups" van systemen te ondervangen.
Alle sysops hebben liever dat je hun BBS op een ordelijke
wijze verlaat.
Nog een beller logt vier keer na elkaar in, maar verliest
steeds de carrier voor hij iets kan doen. Hij breekt waar-
schijnlijk in via een goedkope telefoondienst. "Phreakers"
worden gepakt. Natuurlijk hebben nieuwe gebruikers soms pro-
blemen met verbinding omdat hun switches niet juist zijn
ingesteld of hun parameters staan verkeerd.
De meeste sysops verkiezen een publiek bericht geadresseerd
aan ALL boven een private commentaar aan de sysop. Publieke
berichten zijn vaak antwoorden op vragen van nieuwe gebruikers
en komen iedereen ten goede. De berichten van een sysop zijn
gemiddeld 40 boodschappen per dag!
Als de school uitgaat zoemen de BBSsen. Nieuwe bellers schij-
nen een kleverige CAPS LOCK toets te hebben. (Alles wat ze
intoetsen is in hoofdletters.) Deze nieuwe gebruikers lijken
langs BBS-lijst telefoonnummers heen te rennen. Soms laten ze
een boodschap achter voor de sysop en vragen om advies over
Illegale BBSsen en Software. Ze zeggen tenminste wat ze wil-
len. Er wordt toch gezegd, "als je iets wilt, vraag het maar".
"Wat is een bestand met een "ZIP extensie?" is de meest voor-
komende vraag die nieuwe bellers stellen.
"Hoe download ik een bestand?" staat daar in rang vlak naast
in de boodschap/vraag competitie.
Nieuwe bellers kunnen ook worden onderscheiden door hun "twee
vinger" type methode.
Bellers schijnen fantasie namen te prefereren als password.
Het enige dat zeldzamer is dan een dank-je-wel bericht op een
BBS is een gebruiker die zijn/haar password wijzigt.
Conference gebruikers trekken "brieven aan de redakteur"
publiek. Deze mensen specialiseren in het onderwerp van hun
keuze. Zij kennen over het algemeen hun materie goed en maken
hun gezichtspunt duidelijk.
Nog een beller download een bestand. Zit. Wacht. Wacht nog
wat. Het systeem geeft uiteindelijk op en dropt hem. Weet je
nog hoe je moeder je zei "sluit de deur als je weggaat"? Als
je alleen maar komt om "gratis software" te halen, ga dan
tenminste op ordelijke manier weer uit het BBS. (G)oodbye dus.
BBS systemen hebben een speciale "log-off after transfer
complete" optie zodat je "naar bed kunt gaan" terwijl de file
transfer(s) plaatsvinden.
Naast al het andere goede dat in het stof heeft gebeten is
daar ook die goede oude WAARDERING. Elke BBS krijgt duizenden
telefoontjes. Alleen een klein percentage gebruikers lijkt
dankbaarheid te uiten. Sommige van ons mogen denken dat BBS
privileges een automatisch recht is. Sorry om iemand te desil-
lusioneren, maar dat "is niet zo."
Alle BBS privileges worden door de sysop bekrachtigd. De
hoofdschakelaar voor het systeem is binnen zijn bereik en hij
kan het in een flits omgooien. Aan de andere kant kan hij ook
wie hij wenst van zijn systeem weren. Bellers gebruiken een
BBS met goedkeuring van de sysop. Toegangsrechten tot een BBS
worden niet verstrekt door de overheid. Het is een privilege
door de sysop gegeven!
Het is duidelijk dat sysops niet al de waardering krijgen die
hun toekomt, hoewel zij ons BBS privileges en voordelen toe-
staan. Wij zouden moeten antwoorden door het instellen van een
"Sysop Appreciatie Dag"!
Nu het moraal van het verhaal. Dit zijn enkel de inzichten van
een paar sysops. Er zijn sysops die deze bedenkingen hebben.
Sysops (voornamelijk de beste en meest toegewijde) kunnen een
verzadigingspunt bereiken en uiteindelijk het algemene publiek
van hun diensten onthouden.
De dag zal misschien, waarschijnlijk al gauw, komen dat de
hoge kwaliteit BBSsen allen verdwenen zijn. Dit is niets meer
dan een bede aan iedereen om tot de orde te komen voor het te
laat is. Al zou je, als je op een bulletin board bent, alleen
maar een korte boodschap aan de sysop achterlaten. "Bedankt
voor het gebruik van je systeem" of "Prima BBS heb je." Laat
ze weten dat ze worden gewaardeerd. Als ik zo'n boodschap zie
dan zeg ik bij mezelf, "DAAROM doe ik dit allemaal!". Sysops
zijn echte, levende menselijke wezens met gevoelens en emo-
ties. Laten wij hun zo behandelen!
John Dvorak, schrijver in o.a. PC Magazine (USA).
==========================================
-----------------------------------------------------------------------------
Op het BBS komen de gebruikers nu vanzelf terug in het Bulletins menu.
Op internet klikken we op het 'back-icon' (pijltje naar links) van de browser om terug te gaan.